Panoptikum 7 (14) 2008
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Panoptikum lub Spisy treści 2008
Spis Rzeczy Panoptycznych
Grażyna Świętochowska / Ewa Małgorzata Tatar
Intro
I. Dokumentacje rzeczywistości
Jacques Rancière
O sztukach mechanicznych oraz estetycznym i naukowym
awansie anonimowych jednostek
Halina Baczewska
Próba atlasu fizjonomicznego pewnej epoki.
Ludzie XX wieku Augusta Sandera
Monika Kozień
(Nie)moc zapisu 36
Agnieszka Pindera
Oko, którego nie możemy zamknąć
Rafał Grzenia
Identyfikacja w filmie dokumentalnym
Bartosz Zając
Rodzinne transgresje Kazuo Hary
II. Krytycyzm-Krytyka-krytyczność
Iritt Rogoff
Kim jest teoretyk?
Guy Debord
Społeczeństwo spektaklu
Konrad Klejsa
Kontestacja i kino - refleksje teoretyczne
Jarosław Pietrzak
Jak zabija kapitalizm?
Requiem dla snu Darrena Aronofsky’ego jako film radykalny
Monika Weychert-Waluszko
Kurator naiwny – aktywizm jako forma praktyki kuratorskiej
III. Definicje zaangażowania
Mirosław Przylipiak
Walka o prawa ludności murzyńskiej w USA w optyce
kina bezpośredniego. Przypadek The Children Were Watching
Wojciech Szymański
Hasło rewolucji permanentnej,
czyli gejowska fantazja na tematy narodowe
Łukasz Biskupski
Miki i Donald na froncie (wewnętrznym).
Disney Studios podczas II wojny światowej
Dominik Kuryłek
Rysunki z Wietnamu Aleksandra Kobzdeja
Daniel Muzyczuk
„Strzeżcie się artystów przynoszących swe podarki”.
Misja Krzysztofa Wodiczko
Roma Piotrowska
W poszukiwaniu społecznej utopii.
Geneza sztuki skierowanej na problemy społeczne i polityczne
w środowisku gdańskiej „Wyspy”
Jonathan L. Owen
Współczesny surrealizm czeski i odnowa języka:
wczesne filmy Jana Švankmajera
IV. Policja-polityka-polityczność…
Sebastian Jakub Konefał
Między feminizmem a mizoginią:
dystopijne ideologie społeczeństwa przyszłości
w kinowej oraz literackiej science fiction po roku 1968
Janusz Stachowiak
Z Hanoi do Hollywood, czyli ewolucja filmu antywojennego
z Wietnamem w tle
Łukasz Kobylarz
„Rambo!Your Country Needs You!”, czyli kino w służbie państwa
Marcin Adamczak
Strategie twórcze w polskim kinie po 1989 roku.
Szkic pola produkcji filmowej
Anna Miller
Filmowy ślad środkowoeuropejskiej tożsamości.
Uwagi o filmie Niepochowany Márthy Mészáros.
Anna Łazar
Wokół Choppersów Anny Okrasko
Emilia Brzozowska
Potoczny odbiór sztuki krytycznej w Polsce.
Sztuka pretekstem do eksploracji społecznych wartości, norm,
stereotypów, doświadczenia życiowego
Agnieszka Sosnowska
Usidlić smak słowami o spisku kucharzy
Joanna Szymajda
Kamera i wideo jako narzędzia politycznego dyskursu
w tańcu współczesnym.